پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

پرتال اینترنتی دانشگاه شاهد

:

اخبار : دکتر امیری در گفتگو با «روابط عمومی»دانشگاه؛


عنوان خبر :
دکتر امیری در گفتگو با «روابط عمومی»دانشگاه؛
تاریخ درج خبر: 25/09/1394
بازخورد گروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد در میان سایر دانشگاه ها از لحاظ پویایی علمی و فعالیت اساتید قابل توجه می باشد.
 
خانم شهرابی خبرنگار «روابط عمومی» دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش و فناوری گفت و گویی با پژوهشگر برتر سال 92 دکتر امیرحسین امیری، عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه انجام داده اند.
 
متن گفت و گو بدین شرح می باشد:
 
 
·       لطفا از سوابق شغلی و تحصیلی خود بفرمایید.
در ابتدا از روابط عمومی دانشگاه کمال تشکر را دارم که این فرصت را دراختیار بنده قرار دادند.
بنده مقطع کارشناسی خود را در رشته مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی در دانشگاه خواجه نصیر، دوره کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع گرایش صنایع در دانشگاه علم و صنعت و مقطع دکتری در گرایش کنترل کیفیت آماری در دانشگاه تربیت مدرس گذراندم.
سال 1388 وارد دانشگاه شاهد و عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع شدم و یک سال بعد، به مدت چهار سال مدیر گروه مهندسی صنایع بودم و هم اکنون نیز معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده می باشم.
·       از مقالات و کتب تالیف شده و پژوهش های خود بفرمایید.
بنده به صورت تخصصی در حوزه کنترل کیفیت آماری و کنترل فرآیند آماری فعالیت می کنم و از مقطع کارشناسی ارشد به صورت حرفه ای روی پژوهش متمرکز شدم و در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و در جایگاه هیئت علمی فعالیت خودم را در این حوزه متمرکز کرده ام.
همچنین تمرکز روی یک گرایش خاص به بنده کمک بسیاری کرده است. اینکه در موضوعی خاص متخصص شوم و تمام مقالاتم را در آن حوزه ارائه دهم. این یک نکته مهم برای پژوهشگران می باشد که تخصص در یک گرایش و موضوع، موفقیت بیشتری را نسبت به انتخاب چند موضوع  در بردارد. چرا که انتخاب چند موضوع احتیاج به مطالعات جدید دارد که زمان و تمرکز زیادی را از پژوهشگر می گیرد.
حاصل پژوهش های بنده و دانشجویانم منجر به چاپ 46 مقاله ISI  و 60 مقاله علمی پژوهشی در ژورنال های علمی پژوهشی و بیش از 70 مقاله کنفرانس  شده است که علاوه بر حمایت از مجلات علمی پژوهشی، سهمی هم در ارتقا سطح علمی کشور داشته است. همچنین طراحی و برگزاری دوره مقاله نویسی برای برخی موسسات و ارگان را عهده دار بودم.
 
·   جنابعالی سال گذشته به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شدید، شاخصه های پژوهشگر برتر چیست؟
دانشگاه براساس آیین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی، شاخصه هایی را معرفی کرده است که این شاخصه ها شامل: تعداد مقالات ISI، مقالات علمی پژوهشی، مقالات کنفرانس، داوری مقالات، طرح پژوهشی، تالیف و ترجمه کتاب می باشد و براساس دستورالعملی که معاونت پژوهشی دانشگاه تدوین کرده است به صورت مکانیزه و منسجم، افراد متقاضی را مورد ارزیابی قرار می دهند. افراد متقاضی میتوانند مقالات پژوهشی خود را از سایت پژوهشی انتخاب کنند و نیازی به فرآیند اداری ندارد که در اینجا باید از معاون پژوهشی دانشگاه تشکر کنم که باعث تسهیل انجام این کار شدند.
این اقدام، حس رقابت و انگیزه را در بین اعضای هیئت علمی افزایش می دهد و سطح پژوهشی دانشگاه را ارتقا می بخشد.
·       چگونه دانشجویان را به فعالیت های پژوهشی تشویق می کنید؟
ما در بین دانشجویان، انگیزه ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داریم و این مسئله بهترین انگیزه برای انجام کارهای پژوهشی توسط دانشجویان می باشد. اساتید خط مشی و مسیر را به دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل نشان می دهند و باتوجه به مقالات ISI و مقالات علمی پژوهشی میتواند به آن ها کمک کنند. همچنین اساتید نیز باید خود را به روز نگه دارند و مطالعه داشته باشند. اگر اساتید وقت لازم برای دانشجویان اختصاص دهند؛ مسلما دانشجویان نیز ترغیب می شوند. از طرفی پیش زمینه ای که اساتید برای رسیدن به این جایگاه گذرانده اند و تجربه آن ها برای دانشجویان مفید می باشد. تنها لازمه آن تلاش و زحمت دانشجویان و توکل کردن به خدا می باشد.
·       از مقالات و پژوهش های انجام شده توسط شما کدامیک در حوزه صنعت کاربردی شده است؟
موضوع رساله دکتری بنده، پایش پروفایل های چند جمله ای بود و سعی کردیم که کاربرد این پژوهش را در صنعت نشان دهیم. بنابراین وارد صنعت خودرو سازی در ایران خودرو شدم و برآن شدم که محورهای رساله دکتری را در قالب آن مطالعات، پیاده کنم و هم اکنون روش پایش بنده در سالن موتورسازی ایران خودرو برای کنترل فرآیند موتورسازی تا حدودی در حال اجرا می باشد.
94-09-24-dr,Amiri-01.jpg

·       به عنوان یک پژوهشگر جوان، اهمیت پژوهش را در چه می دانید؟
در کشورهای پیشرفته استفاده از پژوهش برای حل مشکلات کشور در حوزه صنعت و خدمات می باشد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث تعریف مسائلی می شود که علم آن در کشور در قالب طرح های کاربردی وجود دارد. از طرفی برای برخی مشکلات نیز راهکار علمی در ادبیات دنیا وجود ندارد و اساتید در کشورهای پیشرفته، دانشجویان دکتری را جذب می کنند و سعی می کنند با وقتی که برای پژوهش می گذارند؛ مشکلات صنعت کشورشان را حل کنند.
متاسفانه در ایران ارتباط بین صنعت و دانشگاه قوی نمی باشد و دانشگاهیان در محیط دانشگاه سعی می کنند براساس مقالات علمی، پژوهش کنند و دنیا را جلو ببرند و از طرفی صنعت نیز برای خودش کار می کند درحالی که از سطح علمی روز دنیا عقب تر می باشد.
باتوجه به آیین نامه ارتقا قدیم، بدین دلیل که بحث های کاربردی که در صنعت مطرح می باشد و می تواند مشکلات کشور را حل کند؛ منجر به مقالات علمی نمی شود؛ اساتید ترجیح می دهند که به چاپ مقالات و نوآوری در آن ها بپردازند و کمتر به صنعت روی بیاورند. حال آیین نامه ارتقای جدید اصلاح و به بحث های کاربردی توجه شده است تا براساس آن، اساتید به پژوهش های کاربردی متمایل شوند
مشکل اساسی دیگر این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه به خوبی مدیریت نمی شود و تیم هایی وجود ندارد که مشکلات موجود در صنعت را جست وجو کنند و بستری ایجاد شود تا دانشگاهیان فرصت بازدید از صنعت را داشته باشند و اعتمادی که صنعت به دانشگاه پیدا کند و دانشگاه نیز زمانی بیشتری برای صنعت تخصیص دهد.
·       چه عاملی سبب توسعه پژوهش در دانشگاه می شود؟
سطح پژوهش یرای اساتید در دو حوزه تعریف می شود: نوشتن مقالات و فعالیت های کاربردی.  به عقیده بنده، اساتید دانشگاه باید در دو حوزه توأمان فعالیت داشته باشند. باید بتواند مرزهای علم دنیا را درنوردند. شاید این علم درحال حاضر کاربردی نباشد و داده واقعی برای آن وجود نداشته باشد ولی شاید همین علم در سال های آینده در کشورمان توسط افراد مختلف استفاده و باعث پیشرفت بشریت شود. از طرفی یک استاد باید در ضمن نوشتن مقالات به کاربرد آن نیز فکر کند و علاوه بر مسائل تئوری و گسترش مرزهای دنیا، به مسائل کاربردی نیز توجه داشته باشد.
اما مواردی که باعث توسعه پژوهش در دانشگاه می شود؛ وجود بحث های انگیزشی می باشد. آیین نامه ارتقا و ارتقا مرتبه علمی اساتید انگیزه ای برای آن ها ایجاد می کند. همچنین باید این انگیزه را در دانشجویان ارشد و دکتری ایجاد کنیم. درحال حاضر این دانشجویان انگیزه ای برای ادامه تحصیل ندارند و به دلیل عدم پشتیبانی مالی، برای معیشت مجبور می باشند به مسائل کاری روی بیاورند و نمی توانند تمرکز کافی بر روی پژوهش داشته باشند. میتوان با رتبه بندی دانشجویان، افزایش حق التشویق مقالات، حقوق ماهیانه برای امر پژوهش انگیزه ای برای دانشجویان به وجود آورد.
از طرفی اگر ارتباط صنعت و دانشگاه توسعه یابد و تعداد پروژه های کاری در سطح دانشگاه افزایش یابد، انگیزه اساتید برای ورود به پژوهش های کاربردی افزایش خواهد یافت.
·       سطح فعالیت های پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی چگونه می باشد؟
آنچه که در گزارشات معاونت پژوهشی دانشگاه آمده است، دانشکده فنی و مهندسی نسبت به سایر دانشکده ها رتبه قابل قبولی در پژوهش دارد. اما در گروه مهندسی صنایع، باتوجه به اینکه اعضای هیئت علمی، چهار نفر می باشد؛ حس رقابت در گروه شکل گرفته است. اساتید گروه در سطح کشور شناخته شده اند و وقت زیادی را برای دانشجویان صرف می کنند. این انرژی اساتید به دانشجویان منتقل می شود و باعث می شود که دانشجویانی با سطح علمی بالاتر نیز گروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اگر بخواهیم به طور سرانه فعالیت های پژوهشی گروه را بررسی کنیم، به طور مثال اگر در طی یک سال 50 مقاله تولید کنیم، باید بررسی کرد که هر استاد به طور متوسط چند مقاله ایجاد کرده است. سرانه تعداد مقالات اساتید گروه مهندسی صنایع دانشگاه در سطح کشور در رتبه خوبی قرار دارد. علی رغم اینکه دانشگاه شاهد نسبت به دانشگاه های سرشناس، کمتر شناخته شده می باشد ولی باتوجه به زحمات اساتید گروه، دانشجویان از رتبه خوبی برخوردارند چون بازخورد گروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد در میان سایر دانشگاه ها از لحاظ پویایی علمی و فعالیت اساتید قابل توجه می باشد.
·       چگونه می توان فعالیت های پژوهشی در دانشگاه را در صنعت به کار گرفت؟
در هفته پژوهش می توان بحث های کاربردی و پژوهش های مهم اساتید در قالب ساختن دستگاه  و اختراع را در نمایشگاهی در معرض دید قرار داد که سال گذشته برای اولین بار این اتفاق افتاد.
کارهای پژوهشی برجسته ای که توسط اساتید انجام میشود؛ در سایت دانشگاه تبلیغ شود و یا حتی دعوت از خبرگزاری های رسمی کشور و انجام مصاحبه با پژوهشگران به شناخته شدن دانشگاه و دستاوردهای پژوهشی اساتید کمک می کند و باعث معرفی و آشنایی صنعت با اساتید و فعالیت های پژوهشی آن ها می شود و یا حتی می توان افراد را از صنعت دعوت کرد که از آزمایشگاه ها و دستاوردهای علمی دانشگاه بازدید کنند تا این تعامل بیشتر شود. ضمن اینکه دفتر پژوهش های کاربردی دانشگاه می تواند ارتباط بین اعضای هیئت علمی و صنعت را افزایش دهد و قابلیت آنها را به صنعت منتقل کند تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت کند و این باعث می شود که اساتید نیز به بحث کاربردی توجه خاص پیدا کنند و به این نحو مشکلات صنعت حل گردد.
·       برای گسترش فضای پژوهشی در سطح دانشگاه چه پیشنهادی دارید؟
گرایش دانشجویان به فعالیت های پژوهشی ارتباط مستقیمی با انگیزه و وقت گذاشتن استاد دارد. استاد می تواند از امتیاز پژوهشی خود برای شرکت دانشجویان درکنفرانس ها استفاده کند.
اینکه دانشجو کنفرانسی ارائه دهد و هزینه آن را استاد متقبل شود یا حتی استادی با استفاده از امتیاز خود، دانشجو را به کنفرانسی در خارج از کشور بفرستد تا کنفرانسی را بررسی و تجربه کند و  این باعث تشویق و انگیزه دانشجو می شود. همچنین علاوه بر بحث های علمی که بین استاد و دانشجو وجود دارد؛ روابط عاطفی، صمیمیت و احترام متقابل میتواند عامل افزایش انگیزه در دانشجو باشد و باعث می شود که دانشجو نگاه مثبتی به فعالیت های استاد داشته باشد؛ استادی که همگام با دانشجو پیش می رود و وقت می گذارد. علاوه بر این تشکر از زحمات دانشجو، بر انگیزه وی تاثیر بسزایی دارد.
از طرفی تشویقات اساتید می تواند تعدیل شود که در یک سال اخیر این اتفاق در حال انجام می باشد و حق التشویقات دانشجویان نیز باید افزایش یابد.
برای ارتقای تولیدات علمی مشترک بین المللی که شاخصه مهم در حوزه پژوهش می باشد؛ سیاست گذاری صورت گیرد که حق التشویقات مقالاتی که به صورت مشترک با اساتید خارجی نوشته می شود، افزایش یابد و امتیاز بیشتری بدان تخصیص داده شود.
·       مشکلات موجود در حوزه پژوهش در سطح دانشگاه چیست؟
به دلیل ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه، بحث های کاربردی دنبال نمی شود که این یک ضعف اساسی نه تنها در دانشگاه بلکه در کل کشور می باشد. در سال های اخیر دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی از طریق سامانه ای تحت عنوان سامانه تامین مدارک علمی پشتیبانی می شود که قابل تقدیر می باشد. در صورتی که در سال های گذشته دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی محدود بود.
انتخاب سه پژوهشگر برتر در هر دانشکده مطلوب می باشد اما می توان به صورت سه ماهه یا شش ماهه اساتید در هرگروه رتبه بندی شوند که باعث رقابت بین اعضای هیئت علمی می شود. این رقابت بین دانشجویان در گروه مهندسی صنایع ایجاد شده است که باید به نحوی پررنگ تر شود.
از طرفی این عقیده وجود دارد که مقایسه بین گروه ها اصولی نمی باشد. یعنی پژوهشگر برتر از یک دانشکده معرفی می شود در حالی که ماهیت پژوهش در گروه های یک دانشکده متفاوت می باشد و از طرفی ممکن است پژوهشگر نمونه در سال های مختلف از یک گروه خاص به دلیل ماهیت آن رشته  معرفی شود. با توجه به این ها، می توان پژوهشگر برتر را در هر گروه مشخص کرد.
همچنین پرداخت کنفرانس ها و خرید کتاب اغلب با مشکلاتی مواجه می باشد بدیهی است دانشگاه بتواند سازوکاری را تنظیم کند که مشکل پرداخت کنفرانس ها برطرف شود.
سرقت علمی یکی از موضوعات مهم در دنیا می باشد که شاید دانشگاه بتواند نرم افزاری تحت عنوان plagiarism-checker را خریداری کند و از طریق IP در اختیار کاربران دانشگاه قرار دهد تا همپوشانی ها و کپی هایی که دانشجوها از سایر مقالات استفاده می کنند، مدیریت شود.
سایت پژوهشی از انسجام خوبی برخوردار می باشد اما اگر سایت علاوه بر بخش های پژوهشی در بخش های آموزشی نیز ورود کند، مطلوبیت بیشتری حاصل می شود. همچنین بتوان در بحث ارتقا، مقالات، رزومه ساختن و ترفیع های سالیانه اساتید نیز از این سایت استفاده کرد. از طرفی در سایت پژوهشی، داوری مقالات برای همه کاربران قابل رویت می باشد در صورتی که افراد نباید بدانند که استاد، کدام مقاله را در کدام ژورنال داوری کرده است.
 
·       و اما کلام آخر؟
از همسرم کمال قدردانی را دارم که صبورانه مرا همراهی نمود و نیز از زحمات پدر و مادرم تشکر می کنم. همچنین از ریاست دانشکده بابت حمایت از فعالیت های پژوهانه، اعضای گروه مهندسی صنایع، مسئولان پژوهشی دانشگاه به طور خاص خانم دکتر کیاسالاری و مسئولان دانشگاه کمال سپاسگزاری را دارم و امیدوارم با سیاست گذاری های درست و عاقلانه باعث پیشرفت پژوهشی و آموزشی دانشگاه گردند تا دانشگاه شاهد را جزء بهترین دانشگاه های کشور و دنیا ببینیم که پیشرفت دانشگاه، پیشرفت کشور عزیزمان را در بردارد.
 
 
از جناب آقای دکتر امیری به جهت قرار دادن وقتشان در اختیار روابط عمومی دانشگاه، کمال سپاس را داریم و برایشان آرزوی توفیقات روز افزون می کنیم.
 
 
 
انتهای گفت وگو/*

چاپ خبر